Wywiad z Brucem Dickinsonem o 'Flying Heavy Metal’

 

Oto wywiad z Bruce Dickinsonem przeprowadzonym przez stację Discovery z okazji programu 'Flying Heavy Metal’. Tłumaczenie wykonałem sam, więc proszę o wyrozumiałość w przypadku ewentualnych błędów, kiepsko znam się na samolotach:

Co jest bardziej ekscytujące – latanie na wysokości 30,000 stóp czy występ przed 30,000 publicznością?

Na 757 mogę się tylko wznieść na 42,000 stóp, więc żeby osiągnąć ten sam poziom co z Iron Maiden, musiałbym wznieść się na 300,000 stóp ponad ziemię, co jest tym samym jak liczba naszej publiczności na Rock In Rio. To było by naprawdę ekscytujące… ale na razie niemożliwe.

Czy w młodości budowałeś modele samolotów i marzyłeś o prawdziwym lataniu?

Miałem flotę Heinkel 111, Focke wulf 190, Hurricanes, Lancasters i Sunderland, nie wspomnę o plastikowym Zeppelinie (nie tym Led!). Zawsze, teraz i wtedy jeden nurkował w ogniste przeznaczenie z okna mojego pokoju, zmodyfikowany wcześniej przez bawełnę i płyn zapalniczki.

Czy myślisz, że robiłbyś karierę na lataniu, gdybyś nie wszedł w muzykę?

Zabrało mi wieki, zanim wydobyłem z siebie odwagę latania, głównie dlatego, że myślałem, że nie poradzę sobie z akademickimi egzaminami (w szkole byłem beznadziejny z matematyki i fizyki). Po moim pierwszym locie, zdecydowałem że skończę szkołę latania, ilekolwiek mi to zajmie.

Jak długo zajęło Ci zrobienie licencji pilota komercyjnego?

Spędziłem rok na pisaniu egzaminów i zdawaniu ich w czasie lotu. Miałem wcześniej licencję pilota prywatnego i miałem rozsądną ilość doświadczenia. Kiedy masz licencję pilota komercyjnego i więcej cennego sprzętu do obsługi, wtedy musisz przekonać ludzi to tego aby pozwolili ci latać na ich samolotach. Następną sztuką jest znalezienie pracy i zdanie wszystkich egzaminów na ziemi i w powietrzu – znalazłem to z trudem.

Czy miałeś jakiś fanów Iron Maiden, próbujących dostać się do kabiny, kiedy dowiedzieli się, że ty jesteś przy sterach?

Prawie każdy pilot jakiego znam, żałuje że nie możemy już mieć ludzi odwiedzających mostek lotniczy. Jeśli moglibyśmy ich wpuszczać, robilibyśmy to. Gdzie są piloci jutra, mający odbyć swój pierwszy lot? Tyle dzieci zostaje później pilotami po tym, jak odwiedzili mostek pilota. W pewnym sensie programy telewizyjne, takie jak 'Flying Heavy Metal’ są jedyną drogą powiedzenia ludziom, jaka to jest wspaniała praca.

Najwyraźniej masz obsesje na punkcie latania i całkiem dobrą wiedzę o samolotach, czy nauczyłeś się czegoś zdumiewającego lub zaskakującego podczas kręcenia 'Flying Heavy Metal’?

Nakręciliśmy ponad 75 godzin materiału do programu. Tylko część z tego została wykorzystana, spędziłem godziny na rozmowach z niektórymi z najlepszych projektantów w historii lotnictwa. Myślę, że jakieś polityczne przeszkody dla projektantów lotnictwa, są jednym z najbardziej tragicznych aspektów jakie odkryłem.

Jaka była najbardziej przerażająca sytuacja, albo największe wyzwanie z jakim się spotkałeś podczas robienia zdjęć?

Kiedy spojrzeliśmy na tankowiec KC 135, pełen paliwa lotniczego, cały kadłub był wypełniony dymem, myślałem że mamy pożar!

Cieszysz się lataniem na samolocie typu Boening 727, czy był to twój ulubiony samolot w programie?

Miałem go z załogą samolotu, szczęśliwi pozwolili mi położyć na nim swoje łapki, a także trzy razy pełnie wylądować. Naprawdę kocham 727, ale byłem również zaskoczony aerobusem A320. Oba są pionierami samolotów z różnych czasów, ale w obu znalazłem wielką harmonię projektu.

Jaka twoim zdaniem, jest najwspanialsza innowacja w lataniu odrzutowcem?

Po aerodynamice skrzydeł zacząłem rozumieć, że są pełne mocy z dużą granicą. Utrapieniem 747 jest wczesna utrata mocy, rozwijała się tylko budowa silnika, który musiał być na tyle potężny, aby superodrzutowiec był rzeczywistością.

Gdybyś mógł wybrać, którym samolotem jeszcze nie leciałeś, a chciałbyś?

Concorde, Harrier, F 16, F 86, T 33, Meteor, Me 262, Mig 17 i 21, Spitfire, Hurricane oraz FW 190. Blenheim i Lancaster, B17, B25, a także Constellation/DC 6. Czy to wystarczy na początek?